Peter Harold Bode

Flight Sergeant Peter Bode sneuvelde op 21 september 1944 op 21-jarige leeftijd boven Nederland. Hij ligt begraven op de rooms-katholieke begraafplaats in Wijchen en wordt in Engeland herdacht op de grafsteen van zijn moeder op het kerkhof van Castle Bromwich.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Peter Bode de staartschutter in een Stirling bevoorradingsvliegtuig bestuurd door Warrant Officer Mark Azouz tijdens Operatie Market Garden in september 1944. Dit was een mislukte poging van veldmaarschalk Montgomery om Duitsland over de Nederrijn binnen te vallen en vanuit het noorden het industriƫle hart van het Ruhrgebied van Duitsland te omsingelen. Grote aantallen troepen werden per parachute gedropt en vanuit de lucht bevoorraad door honderden missies zoals die waar Peter Bode bij betrokken was.

Op donderdag 21 september 1944 om twaalf uur ‘s middags steeg Mark Azouz met 10 andere vliegtuigen van het 196th Squadron op vanaf vliegveld Keevil in Wiltshire en dropte 24 containers met voorraden voor de Britse troepen bij Arnhem. Dit was de vierde bevoorradingsvlucht van de bemanning in vijf dagen. Toen het vliegtuig draaide en terug naar Engeland vloog, werd het toestel achtervolgd en beschoten door drie Duitse FW109-jagers. Sgt Bode schoot op de vijandelijke vliegtuigen en raakte een van hen. 1 van de FW109 jagers storte neer maar de andere twee zetten hun aanval met succes door. Twee van de motoren van de Stirling IV werden geraakt en vlogen in brand.

Azouz vocht om de Stirling IV lang genoeg in de lucht te houden, zodat de bemanning hun parachutes aan konden doen om vervolgens uit het toestel te springen. Vuur en rook stroomden uit de motoren en het vliegtuig raakte in een duikvlucht. Piloot Azouz verliet de cockpit en rende naar het geopende bommenluik om als laatste uit het brandende toestel te springen. Met uitzondering van Peter Bode. Hij zat dood op zijn stoel in de achterste geschutskoepel, doorzeefd met FW109 kogels.

Mark Azouz 22 jaar jong (DFC) sprong uit het vliegtuig maar werd vrijwel onmiddellijk doodgeschoten door de twee achtervolgende FW109 jagers. De Stirling IV bommenwerper kwam uiteindelijk neer in een ondergelopen veld tussen Niftrik en Heren, met het levenloze lichaam van Flight Sergeant Peter Bode nog aan boord.

De bemanning had hun aantal verplichtte vluchten op 19 september reeds voltooid, maar stemden ermee in om nog 1 sortie te vliegen op 21 september vanwege het tekort aan bemanningen en moesten deze ruimhartige beslissing met hun leven bekopen.

Sterling IV LJ810 196 Squadron