Flight Sergeant, 2e pilot, G.F. Conry Candler 20 jaar
Gesneuveld 21 september 1944
Begraven op het kerkhof van Batenburg
Bron: traceofwar.com, liberationroute.com, Janus Koolen, tijdschrift “twee Stromenland”
G.F. Conry Candler was 2e piloot aan boord van de Short Sterling LJ833. Ze waren op bevoorradingsmissie boven oosterbeek. Op de terugvlucht, na een succesvolle dropping, zag de staartschutter vliegtuigen naderen waarvan hij dacht dat het Geallieerde toestellen waren die hen op de terugvlucht zouden begeleiden. Helaas waren het Duitse jagers die net als bij de LJ810 (P.H. Bode) eerst de staartschutter uitschakelden en vervolgen het toestel in brand schoten. Het brandende toestel verloor snel hoogte waardoor de bemanning het toestel niet meer konden verlaten.
Er werd gekozen voor een noodlanding. De piloot kon nog net voorkomen dat het toestel op Batenburg zou landen en maakte, rond 16.00 uur, met een enorme klap een buiklanding op de Maas bij Batenburg. Het toestel brak in stukken. Met behulp van “circus de Gelder” mensen die toevallig net in Batenburg optraden , vooral door het heldhaftige optreden van Hartog de Gelder, konden drie bemanningsleden worden gered. De overige bemanningsleden waren helaas omgekomen en liggen o.a. begraven in Ravenstein, Groesbeek en Bergen op Zoom.
G.F. Conry Candler ligt begraven op de begraafplaats te Batenburg. Hij heeft in tegenstelling tot anderen geen oorlogsgrafsteen maar een grafsteen geschonken door de bevolking van Batenburg.