Op donderdag 21 september 1944 steeg van het vliegveld Fairford in Engeland een viermotorig transportvliegtuig op van het type Short ‘Stirling’ Mk. IV van het 190ste squadron. Het toestel moest een bevoorradingsvlucht bij Oosterbeek uitvoeren om de Britse 1ste Airborne divisie te bevoorraden. Na de succesvolle dropping zag de staartschutter tijdens de retourvlucht vliegtuigen naderen, waarvan hij dacht dat het geallieerde jagers waren die hun terugvlucht zouden gaan begeleiden. Helaas waren het Duitse jagers die allereerst de staartschutter uitschakelden en vervolgens het toestel in brand schoten. Het toestel verloor snel hoogte, waardoor de bemanning het toestel niet meer per parachute kon verlaten. Gekozen werd voor een noodlanding. Batenburg lag echter recht voor hen en door kordaat optreden van de piloot zag men kans het brandende toestel een buiklanding te laten maken op de Maas. Hierdoor werd een grote ramp voor Batenburg voorkomen. Het toestel kwam met een enorme klap op het water terecht en brak in stukken. Door het snelle optreden van circusmensen die toevallig in Batenbrug waren, konden drie bemanningsleden worden gered. Sergeant Orange, Sergeant Smith en Driver Bloomfield overleefden de crash. Driver Bloomfield werd zwaar gewond overgedragen aan het naderende Britse 2e leger. De andere overlevenden vertrokken op 22 september naar Brussel en keerden naar Engeland terug. (monument)