Hawker Tempest Mk V, EJ628, JJ-J

274 Sqn

6 oktober 1944 Keent / Grave

Flight Lieutnant Geoffrey Guy Greet Walkington.

Flight Lieutnant G.G.G. Walkington geboren op 7 september 1923 diende bij het 274 Sqn. Van de Royal Air Force Volunteer Reserve en was gestationeerd op het vliegveld B.82 Keent (Grave) Van daaruit voerde hij patrouillevluchten uit over Arnhem en Nijmegen.

Op 6 oktober om 10.45 uur steeg hij op voor een gewapende verkenningsmissie, nadat hij hiermee klaar was zette hij zijn landing in t.h.v. airstrip B.82 Keent (Grave) Tijdens deze landing crashte zijn vliegtuig. G.G.G. Walkington kon gelukkig ongedeerd uit zijn toestel stappen. Het vliegtuig was niet meer te herstellen. Walkington bleef na de oorlog bij de RAF en was van 1954 tot 1956 Squadron Leader bij het No.16 Squadron. G.G.G. Walkington is op 52 jarige leeftijd overleden op 25 januari 1976

F/Lt Geoffrey Guy Greet Walkington, 148021, (21) (RAF)

Op 6 oktober vloog Geoffrey Walkington in de Hawker Tempest met Callsign JJ-J voor een gewapende patrouille. Deze logboek fragmenten (foto’s) zijn beschikbaar gesteld door zijn dochter Jackie Rice-Walkington (19-2-2024).

Op 19 april 1945 schoot Geoffrey Walkington een He162 neer wat heel bijzonder was daar dit een straal aangedreven toestel was die net in dienst was van de Luftwaffe. Een haastig ontworpen toestel. Grotendeels uit hout vervaardigd maar nietemin met 840 km/u de snelste van de eerste generatie straalvliegtuigen. De piloot van de He162 was Feldwebel Gunther Kirchner. Van de 3e Staffel / Jagd Geschwader 1 (3./JG1) gelb 2. Hij was de eerste piloot die zich, dmv een schietstoel, probeerde in veiligheid te brengen. Helaas, doordat hij net opsteeg, had hij te weinig hoogte, 50 meter, waardoor de parachute niet op tijd open ging en sneuvelde in dit luchtgevecht met Walkington. De He162 kwam slechts enkele weken voor het einde van de tweede Wereldoorlog in bedrijf.Voor zover bekend is dit de enige He162 die door de geallieerden is neergeschoten

De Heinkel162 (He162) het eerste vliegtuig met een schietstoel

Geoffrey Walkington beschreef in zijn rapport het volgende:

“Ik vloog als Blue 1 en beschoot het vliegveld van Husum, toen ik een vliegtuig zag vliegen in noordelijke richting, weg van het vliegveld. Ik brak onmddelijk mijn aanval op het vliegveld af en achtervolgde dit vliegtuig dat groen gevlekt was gecamoufleerd met een gele onderkant en twee vinnen en roeren leek te hebben en een (1) motor. De neus van het vliegtuig zag er hangend uit en de vleugels (bovenaanzicht) leken op die van een Me109. Omdat ik snelheid verloor bij het draaien, trok het vijandelijke vliegtuig weg tot ongeveer 1372 meter. Nadat ik dit vliegtuig door zijn camouflage als vijandig had herkend, zette ik de achtervolging in, maar kon niet dichterbij komen, aangezien mijn snelheid 579 KM/u bedroeg. Het vijandelijke vliegtuig maakte een draai van 360 graden naar stuurboord, die ik volgde, naar binnen draaiend. Ik slaagde er in om tot 914 meter afstand te komen, trimde mijn vliegtuig zorgvuldig en liet toen ongeveer driekwart van mijn ringvizier  boven het doel gericht houden. Ik opende het vuur dmv korte vuurstoten. Het vijandelijke vliegtuig trok vervolgens omhoog door de bewolking op 3000 voet (1000 meter) Ik volgde door een gat in het wolkendek en passeerde het vijandelijke toestel op 3500 voet (1150 meter) die ongecontrolleerd naar beneden draaide. Vervolgens zag ik dat hij onder mij ontplofte op de grond nabij het vliegveld van Husum”.

Geoffrey Walkington melde dat zijn gevecht om 12.20 uur plaatsvond rond deze tijd waren er meerdere He162’s in de lucht. Op dat tijdstip was er maar 1 neergeschoten toestel (He162 van Gunther Kirchner) gemeld en was er maar 1 claim (Geoffrey Walkington) gemeld. Het is dus bijna zeker dat Geoffrey Walkington deze He162 neeregeschoten heeft. Walkington is hiermee de enige geallieerde piloot die een He162 neergeschoten heeft.

De Wingman van Gunther, Leutnant Gerhard Stiemer, zag, toen hij achterom keek, de canopy (cockpit kap) van Gunther’s toestel wegwaaien en de schietstoel van de piloot de lucht inschoot. Maar door gebrek aan voldoende hoogte de parachute niet goed open ging en Gunther Kirchner ter aarde stortte en sneuvelde.  

Geoffrey Walkington (rechts) bij een Hawker Tempest.
Gunther Kirchner (rechts) poserend voor een Focke Wulf van 5e Staffel 1e Jagd Gruppe (5./JG1) op vliegbasis Woensdrecht. Duidelijk te zien is het embleem van de 5e Staffel op de neus van het toestel (rode draak) links staat Otto Schmid hij zal 2x gewond raken. Eerst aan zijn oog en later verliest hij nog een been.
Gunther Kirchner (links) woensdag 22 juli 1942 toen nog ingedeeld bij de 5./JG1. Deze foto is gemaakt op Schiphol, genietend van een maaltijd vlak nadat hij onder de Britse kust om 12.20 uur een Vickers Wellington van het Poolse 301 Squadron had neergeschoten. Van de vijfkoppige bemanning sneuvelden er drie. Vanwege deze behaalde luchtoverwinning draagt Gunther zichtbaar het IJzeren kruis 2e klasse. De Vickers Wellington Mk IV was de, Z1472, GR-H, van het No. 301 Squadron.