Focke Wulf Fw 190 A8, 734038
13./JG 54
1 januari 1945 Alverna “Wijchens Ven”.
UFFZ Werner Köpp, (22), 68454/481, begraven Ysselsteyn, Graf THH-6-62
Uffz Werner Köpp deed mee aan de grootscheepse actie “Bodenplatte”. Een missie die zo geheim was dat zelfs de FLAK eenheden hiervan niet op de hoogte werden gebracht.
De bedoeling van deze missie was om met 1100 Duitse toestellen een vernietigende klap uit te delen aan de geallieerde vliegtuigen in de hoop om op deze manier het luchtoverwicht terug te veroveren. Helaas slaagde deze missie niet daar de FLAK eenheden veel eigen toestellen uit de lucht schoten. Ze waren tenslotte niet op de hoogte en ze waren niet (meer) gewend dat Duitse eenheden met zulke grote aantallen in de lucht waren en deden de aanname dat het om geallieerde formaties ging.
Tevens werden veel Duitse toestellen door geallieerde jagers en luchtdoelgeschut uit de lucht geschoten. Zo ook het toestel van Werner Köpp.
Werner Kopp was opgestegen van vliegveld Vorden. Zijn doel was om vliegveld B.58 (Brussel/Melsbroek) aan te vallen. Hij werd echter door 2 geallieerde toestellen, een Spitfire gevlogen door F/L John MacKay en een Hawker Tempest, onderkend en achtervolgd ter hoogte van Alverna dook hij naar beneden om weg te komen maar raakte hij met zijn vleugel het ijs op het “Wijchens Ven” waardoor zijn toestel neerstortte en explodeerde ter hoogte van boerderij “de Eikenhorst” waarbij Werner om het leven kwam. Werner werd in eerste instantie begraven in een massagraf op de algemene begraafplaats aan de Graafseweg maar is op 5 februari 1952 herbegraven en ligt nu te Ysselsteyn bij Venray Limburg een begraafplaats voor Duitse gesneuvelden.
Onderscheidingen Werner Köpp
F/L John “Johnnie” MacKay (DFC & bar)
Spitfire Mk II, 401 Sqn. (RCAF)
Op nieuwjaarsdag 1945 steeg John met zijn Spitfire Mk II op vanaf vliegbasis Heesch (B.88) langs de Berghemseweg bij Nistelrode. Zijn doel voor die dag was een missie boven het Reichswald. Hij schoot op weg naar Duitsland 2 Focke Wulf’s Fw190 en een Messerschmitt Bf 109 neer. Eenmaal boven het Reichswald vernietigde hij ook nog een Focke Wulf Fw 190 op de grond.
Bijna door zijn munitie heen begon hij aan zijn vlucht terug naar Heesch. Onderweg, ter hoogte van Alverna, zag hij een Focke Wulf Fw 190 die achter een Hawker Tempest probeerde te komen. Hij schoot enkele vuurstoten af op deze Focker die er vervolgens vandoor ging. John, inmiddels zonder munitie, dook er achteraan samen met de Hawker Tempest. De Focke Wulf, inmiddels laag bij de grond, wilde van zijn belagers wegdraaien maar raakte met zijn vleugel het bevroren “Wijchense Ven” en stortte neer in het “Wijchens Ven”. Dit bleek het toestel van Werner Köpp te zijn.Na deze actie achtervolgde John, ondanks dat hij geen munitie meer had, ook nog een Messerschmitt Bf 109 die tijdens zijn vluchtmanoeuvres zichzelf in de grond boorde. Deze luchtoverwinningen bezorgde John zijn eerste Distinguished Flying Cross (DFC). Na de 2e wereld oorlog vocht John, als 1 van de 20 Canadese vliegers, ook nog in Korea, voor de Amerikanen, waar hij een MIG neerschoot en diverse andere toestellen beschadigde. Voor zijn bijdrage in Korea verdiende hij de Amerikaanse DFC.
Opgraving/onderzoek crashlocatie thv boerderij “de Eikenhorst” in het “Wijchens Ven” te Alverna:
Door de jaren heen zijn uit het “Wijchens Ven” diverse onderdelen opgevist van Werner’s toestel o.a. door de heer Jan Jansen in de jaren 70.
Het motorblok is kort na het neerstorten al geborgen maar door de Duitsers in beslag genomen.